Breadcrumbs


Facebook profil


Facebook Image

Novi početnički tečaj


Upisi u tijeku za novu

POČETNIČKU GRUPU

 

Ljetni tečaj trbušnog plesa u Splitu


Više detalja na

TEČAJEVI


Članarina: 200 kn - broj mjesta je ograničen!


Prijave i info na broj: 095/871-57-67


Istaknuti video


Bookmark and Share

Kostimi za Trbušni ples

 

 

EGIPATSKI KOSTIMI:

 

Egipatski kostimi su prošli kroz nekoliko promjena u zadnjih 20 godina. Prije su bili prepuni ručno šivanih perlica, šljokica, resica od sitnih perlica, staklenih kamenčića… Danas su ukrasi svedeni na minimum, jedino se kroj suknji zadržao, pa egipatski stil odlikuju uske suknje, često “sirena” kroja. Ukoliko je suknja široka, to je uglavnom suknja "punog kruga" koja jako lijepo izgleda kada se plesačica vrti. Suknje imaju jedan do dva proreza kako bi olakšale kretanje, ali ne otkrivaju previše. Kostimi se sastoje od 2 ili 3 dijela - grudnjak, pojas i suknja (pojas i suknja su uglavnom jedan dio). Grudnjaci su presvučeni materijalom od kojeg je načinjena suknja, a ukrašeni su vrlo decentno. Zadnjih godina, jako su moderni grudnjaci skoro polukružnih košarica (slika 1). Kako su se ukrasi počeli reducirati, na današnjim grudnjacima tek na sredini možete vidjeti nekoliko resica od perlica (slika 2).

Costume design by Mohamed Ali

Costume design by Mohamed Gomaa

Najveću poteškoću u razlikovanju egipatskih od turskih kostima ljudima zadaju kostimi sa resicama. I turski i egipatski kostimi imaju varijantu sa mnogo resica. Razlika je u tome što pojasi egipatskih kostima naprijed prate liniju tijela tj. bokova pa su lagano zaobljeni (izgledaju kao malo širi pojas za hlače). Resice na pojasu ne čine oštar oblik slova “V” kao kod turskih kostima, već su iste dužine, ili je prednji dio u blagom obliku slova V. Resice gornjeg dijela su obično poredane u jednu liniju ušivenu u obliku slova V (slika 3). Kod turskih je običaj da na je na svakoj košarici po jedna “linija “ visećih resica, kao i između košarica - više o tome u turskim kostimia. Iako ćete na većini stranica pročitati kako se suknje egipatskih kostima nose visoko (skoro do pupka), nebi se složila s tom teorijom jer gledajući video zapise današnjih modernih plesačica primjetila sam da kostimi stoje na razini kukova. Za vrijeme “Zlatnog doba” kostimi su se nostili nešto više, ali sigurno ne do pupka. Od 1950. u Egiptu je zabranjeno plesati otkrivenog pupka pa su se plesačice dosjetile prišiti material od lycre boje kože preko trbuha kako bi ispunile zakonske odredbe, a da nisu zakopčane do grla. Gore navedeni opis se ponajprije odnosi na kostime za Raqs sharki (slika 4), a folklorne kostime ću zasebno opisati prema stilovima.
Costume design by Ines Miočić Costume design by Mohamed Ali

 

• Saidi/Beledi kostimi - Kostimi za Saidi su zadržali svoj tradicionalni kroj. Haljine su duge do gležnjeva, mogu biti ravnog kroja ali i uže, dok su rukavi dugi, široki i zvonastog kroja. Moderne plesačice preferiraju uže haljine sjajnih materijala koje naglašavaju žensku liniju. Haljine za Saidi se mogu koristiti i u Belediju jer nema točno određenog pravila, ali obično se u Saidiju se oko struka veže marama sa dukatima, dok u Belediju to bude šal. Količina ukrasa ovisi o ukusu plesačice, Cabaret plesačice vole kičastije kostime pa biraju kostime kao što je ovaj (slika 5), dok plesačice koje se malo vise drže tradicije biraju kostime poput ovog (slika 6). U Saidiju ne smijemo zaboraviti štap o kojem nešto vise piše u dijelu "rekviziti" (uskoro).

Costume design by Mohamed Gomaa Costume design by Amr Naser

 

• Fallahi kostimi - Stoga što je to folklorni ples, za izvedbe postoji tradicionalna odjeća. Žene su odjevene u duge haljine galabeye koje ne otkrivaju dijelove tijela, svijetlih su boja, a na glavi imaju veo koji pokriva cijelu glavu ali ne i lice. Duge pletenice sa strane lica su dio tradicije, pa se toga drže i plesačice tijekom nastupa (slika 7).

Image source al-fayyum.cz

Muškarci su odjeveni u hlače koje sežu do ispod koljena, također nose galabeyu koju zavrnu da se ne smoči (budući da su u doticaju s vodom u poljima). Na glavi nose šal koji ih štiti od sunca.

 

• Shaabi kostimi - Budući da je relativno nov folklorni ples, ne postoji određeno pravilo o odijevanju. S obzirom da je folklor, plesačice biraju galabeyu, što znači da plešu u haljinama za Saidi i Beledi. Pogotovo ako plešu Shaabi-beledi. Ako plešu na moderniju glazbu, nemojte se iznenaditi ako ih vidite u jeans hlačama i topiću (slika 8).

Image source nietomercedes.com Costume design by Mohamed Gomaa

• Egipatski pop stil kostimi - Egipatski pop stil je vrlo živahan i zathjeva dosta kretanja po prostoru pa uske suknje kakve koristimo u Raqs sharkiju nisu prikladne. Cilj je zadržati egipatski izgled kostima, ali i omogućiti plesačici udoban kostim u kojem može izvoditi zahtjevne figure trbušnog plesa. Dizajneri su počeli šivati trapez hlače koje kada plesačica stoji, izgledaju poput klasične suknje “sirena” kroja za Raqs sharki (slika 9). Nisu isključene ni široke suknje punog kruga, niti uske suknje (ali uske suknje zaista znaju biti nezgodne).

 

• Faraonik kostimi za ovaj teatralan ples izgledaju kao u vrijeme kada su faraoni hodali zemljom. Plesači i plesačice se trude što vjerodostojinije prikazati odjeću iz toga doba pa često sami kroje i improviziraju sa odjevnim predmetima (slika 10).

Image source shira.net Image source olafheeg.de

• Melaya leff kostimi - Plesačice nose uske kratke haljinice koje imaju volančiće na dnu i na rulkavima. Haljinice su načinjene od laganih, svjetlucavih materijala, a neizostavan dio kostima je crni veo tj. šal koji je ukrašen zlatnim ili srebrnim plastičnim dukatima. Na glavi nose traku od istog materijala od kojeg je i haljina, a na nogama cipele sa visokom petom (slika 11).

 

 

TURSKI KOSTIMI

 

Turski kostimi su daleko izazovniji i nakićeniji od egipatskih. Turski kostimi za trbušni ples veću pažnju pridodaju izgledu nego funkcionalnosti. Grudnjaci su opšiveni perlicama, resicama od perlica, sjajnim kamenjem i monoštvom dukata, a dio sa strane košarica (dio koji ide od košarice do kopče na leđima) često bude napravljen od dvije sjajne trakice kako bi se vidjelo što više tijela. Resice na grudnjacima su poredane u linije pa primjećujemo da je na svakoj košarici i između njih zašivena po jedna linija resica. Svaka od linija čini oblik slova “V” (slika 12). Image source istanbuldreams.com
Image source istanbuldreams.comTipični turski pojas je nepravilnog oblika, prepun “zavijutaka” na vrhu pojasa, sitne perlice koje sa pojasa vise u resicama, kao i grudnjak, prate oblik slova V što znači sa su naprijed najduže i skraćuju se prema krajevima (slika 13).
Suknje više otkrivaju nego pokrivaju i stoga imaju velik broj jako dubokih izreza, a nose se jako nisko na kukovima. Nažalost, kako bi turistima izgledali što atraktivniji, današnji kostimi svedeni su na minimum pa često izgledaju vulgarno i uvredljivo za plesačice koje se bore protiv poistovjećivanja trbušnog plesa sa erotičnim plesovima.

 

 

 

 

 

 

Kostimi za turski romski stil su vrlo različiti i ovise od plesačice do plesačice. Karakteriziraju ih suknje punog kroja sa mnogo volana, jako često u više slojeva i boja. Pojas čini marama sa dukatima, a grudnjak su zamijenile topićem. Kosu im krase svjetlucavi ukrasi, obruči ili cvijeće (slika 14).

Image source Aida Jakuš trbusni-ples.com

 

 

OSTALI KOSTIMI

 

• Perzijski kostimi - Tradicionalni perzijski kostim se sastoji od duge haljine koja je na torzu uska, a od bokova poprima zvonoliki oblik. Gornji dio čini i jakna koja seže do kukova, a može se nostiti zakopčana ili rastvorena. Ispod suknje se nose hlače, vrlo slične dimijama, ali od koljena do gležnja su uske. Haljine su ukrašene šljokicama i svjetlucavim kamenčićima, ali vrlo decentno. Na glavi imaju veo preko kojeg nose male kape koje se također ukrašavaju šljokicama i kamenčićima, ali i perom. Oko struka mogu i nemoraju imati šal sa dukatima (slika 15).

Image source iranchamber.com Image source zoomentertainment.com.au

• Libanonski kostimi su baš kao i sami stil plesa, kombinacija turskog i egipatskog. Suknje podsjećaju na turski stil jer imaju velike izreze i uglavnom su širokog kroja te su poluprozirne. Grudnjak i pojas neodoljivo podsjećaju na egipatske zbog načina izrade i ukrašavanja. Većina Libanonki za vrijeme nastupa nosi cipele sa viskom potpeticama čime podsjećaju na Turkinje (slika 16).

 

• Khaleegy kostimi - Pleše se u dugim haljinama živih boja koje su napravljene od laganih materijala, a zovu se “Thobe al Nasha'al”. Haljine imaju izvezene ornamente po sebi i jako lijepo izgledaju dok se pleše u njima. Rukavi su dugi i imaju velike proreze pa plesačica tijekom nastupa jedan kraj rukava uzme u ruke i pleše s njim (slika 17).

Image source teressabellydance.ca

 

• Dabke kostimi - Tradicionalni Dabke kostim je zapravo svakodnevna odjeća kao što je Galabeya ili Kaftan, a ispod se nose dimije. Žene nose suknje i veo preko glave. Eventualno vežu šal oko struka, ali to su plesne skupine počele primjenjivati od nedavno (slika 18).

Image source gildedserpent.com

 

• Hagalla kostimi - Tradicionalne haljine koje plesačice nose i nisu toliko atraktivne. Egipatske hagalla plesačice imaju haljinu koja je jednostavno prevelika galabeya, a oko struka imaju neukrašeni šal. Libijske plesačice imaju tunike ispod kojih nose umetke kako bi se haljina što bolje kretala. Glavu pokriva veliki šal. Muškarci nose haljine koje su prebačene preko jednog ramena. Pretpostavlja se da je ta “moda” ostala od doba Grka i Rimljana koji su okupirali zemlju na duže vrijeme u povijesti. Mahmoud Reda je u svoju plesnu skupinu uveo trend atraktivnijih haljina živih boja i punih šljokica. Taj trend su slijedile ostale plesačice pa danas ćete češće vidjeti modern hagalla haljinu, a tradicionalnu jako teško (slika 19).

Image source nabilashamseldin.de

 

• Drum solo kostimi - Nema određenog kostima u kojem se pleše drum solo. Izbor je prepušten plesačici. Budući da je drum solo vrlo brz i dinamičan, pokreti su maleni i naglašeni što znači da ritmovi ne dopuštaju plesačici prevelike kretnje po prostoru. Stoga se biraju suknje užeg kroja ukrašene resicama kako bi naglasile shimmy-je i akcente kukovima. Poneke plesačice oko struka vežu maramu sa dukatima što daje dodatan ritam i meni se osobno jako sviđa, ali u zadnje vrijeme su takav oblik nastupa počele potpuno zamjenjivati suknje sa resicama (slika 20).

Image source raqsbritannia.co.uk

 

• Tribal kostimi - Kostimi za ovaj stil se bitno razlikuju od svih ostalih kostima za trbušni ples. Plesačice imaju popriličnu slobodu u slaganju kostima. Na glavi gotovo uvijek imaju ukrase od umjetnog cviječa, obruče, trakice, dukate i sl. Kosa im je rijetko raspuštena, uglavnom su to punđice ili općenito frizure koje iziskuju mnogo truda, ali jako lijepo izgledaju. Grudnjake ukrašavaju malenim ogledalcima, školjkicama, dukatima, lančićima... Na isti način ukrašavaju i pojase. Pojas može biti načinjen od srebrnkastih ili brončanih lanaca s kojih vise dukati ili trokutaste marame koje na dnu imaju resice od istog materijala. Suknje su uglavnom široke, često izgledom bacaju na romske široke suknje prepune volana. Tribal plesačice kombiniraju “vintage look” sa modernim kostimima čime dobivaju unikatne kostime. Jako rijetko ćete vidjeti plesačice tribal skupine da imaju jednake kostime (slika 21).

Image source peyote-princess.tumblr.com

 

• Kabare kostimi se pretjerano ne razlikuju od klasičnih egipatskih kostima. Ipak, kabare trbušne plesačice vole kičastije kostime sa više šljokica, više perlica i ukrasa. Imaju više proreza nego egipatske suknje i haljine čime postaju izazovnije (slika 22).

Image source bedouinprincess.com

 

Facebook Page



Veličina teksta




Designed by Pas designs Copyright © 2011 Ines Miočić - All Rights Reserved